Jdi na obsah Jdi na menu
 


Recenze - BonusWeb

16. 12. 2008

Představovat sérii Fallout široké veřejFallout 3 Xbox360nosti je v dnešní době nošením dříví do lesa. Série, jež započala svoji existenci už v roce 1997 je totiž dle mnohých zkušených hráčů i kritiků klenotem RPG žánru, který i dnes těžko hledá konkurenci. Všichni ale víme, jak ošemetné je budit spící legendu a ještě ošemetnější je někdy oživovat její slávu.

Bethesda si ale věří dost (kdo jiný by to koneckonců mohl dotáhnout do úspěšného konce, než mistři RPGček), a my tu tak máme nejnovější díl, kterého se právem všichni recenzanti bojí. Recenzovat hru s takovým potenciálem, minulostí i očekáváním, je totiž oříšek. Proto žádný spěch a vše pěkně popořadě.

Válka se nikdy nezmění. Mohou se měnit její účely, prostředky či rozuzlení, ale válka zůstane stejná. Nelítostná, brutální a stejně zbytečná, jako automat na kondomy ve Vatikánu. To je hlavní myšlenka série a to nám také hlásí intro již od prvního dílu. Třetí díl za tím nebude nijak zaostávat a kromě surové reality alternativního světa blízké budoucnosti (především co se ztvárnění týče) nabízí množství filozofických témat k zamyšlení a pop-kulturních odkazů, kterými je celá série prolezlá skrz naskrz.

Úvod je zde zpracován vskutku brilantně a bez větších bolestí zapadá do příběhu.

TenFallout 3 Xbox360tokrát je to ale osobní. Píše se rok 2277. Od nukleárního holokaustu, po kterém zůstala jen radioktivní pustina a sutiny kdysi krásných měst, uběhlo 200 let. Hrstky vyjímečných se tehdy před válkou uchýlily do obrovských podzemních krytů, tzv. Vautů.

A právě v jednom z nich, Vaultu číslo 101 ve Spojených Státech, přicházíte na svět. Úvod je zde zpracován vskutku brilantně a jaksi bez větších bolestí zapadá do příběhu.

Hned po narození se k vám nakloní váš otec (kterého mimochodem namluvil herec Liam Neeson) a pokládá pro rodiče celkem běžné otázky. Kohopak to tu máme? Jak se bude jmenovat? A jak bude vypadat, až bude dospělý? Jen díky nápovědám vám dojde, že je vše součástí tutoriálu a je na vás, abyste si vybrali pohlaví, jméno i kompletní vizáž vašeho dospělého Já (ne nepodobné editoru Oblivionu). Pak už ale vaše matka začne kolabovat na lůžku a vás opět zahalí tma.

VIDEO

Následující součást tutoriálu vás pFallout 3 Xbox360rotáhne přes první krůčky ročního dítěte až po konečné testy, které musí podstoupit všichni mladí jedinci v krytu. Jako roční dítě také dostanete svoji první knížečku s názvem “You are SPECIAL“, což je zkratka pro základní schopnosti vaší postavy – Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility a Luck, neboli Síla, Postřeh, Výdrž, Charisma, Inteligence, Hbitost a Štěstí.

Pak se hopem přeneseme na oslavu vašich desátých narozenin, kdy dostáváte svého prvního Pip-Boye 3000, osobní počítač na zápěstí, který obstarává funkci herního menu. Najdete v něm kompletní inventář, veškeré informace o své postavě včetně schopností, vlastností a tzv. Perků, což je úzké zaměření vaší postavy na určitou dovednost (medik, zbraňový nadšenec atd.). Chybět tu samozřejmě nemůže ani podrobná mapa se seznamem questů a jako bonus potěší příruční baterka a přijímač rádiových vln. Není nic lepšího, než si to šinout po rozbořené dálnici s hudbou třicátých let.

Nestačíte si však svůj nový přístroj aFallout 3 Xbox360ni pořádně prohlédnout a už razíte vstříc zkouškám, který ve Vaultu podstupuje každý jednadvacetiletý občan. Ten je ale ve skutečnosti pouze sbírkou speciálně připravených otázek, které mají prozkoumat vaši osobnost a nabídnout vám nejlépe sednoucí specializaci (již zmíněný Perk).

Konečnou zastávkou ve Vaultu 101 bude jedno hezké ráno, kdy se probudíte a zjistíte, že váš otec zmizel. Jediné, co po něm zbylo je dopis na rozloučenou a hejno sekuriťáků, co vám klepou na dveře. Začíná tak zběsilý úprk z Vaultu, ze kterého nikdo nikdy nevyšel. Všechno je ale jednou poprvé, že?

Příběhový úkol je tedy zcela jasný – najít otce a zjistit, proč utekl a co se tu vůbec děje. Jen to vám zabere dobrých 30 hodin hraní, to byste se ale připravili o neuvěřitelně bohatou náplň vedlejších nepovinných misí, kterými každá osadFallout 3 Xbox360a po cestě přetéká. Příjemně mě překvapila náplň těchto misí, která se stereotypu zvysoka vysmívá.

Budete tak například dělat pokusného králíka a zkoušet minové pole, dobrovolně se ozařovat radiací, krást v táboře Nájezdníků a mnoho dalšího. Vše je tu navíc spojeno se vším. Čím více misí budete plnit, tím více si nasbíráte potřebného vybavení, peněz a především skillů, kterými neustále vylepšujete svou postavu.

Zcela dle očekávání je hra doslova zavalena nespočtem věcí, jež ponesete po kapsách. Samozřejmosti jako zbraně, munice, oblečení, lékárničky, jídlo a další vymoženosti na každodenní používání nesmí chybět v žádném kvalitním RPG. Zbraní je zde dostatek, a to jak zcela současných (rozuměj kousky z dnešního světa), tak futuristických či kombinace obojího.

Kromě pistolí, brokovnic, samopalů, raketometu a půltuctu zbraní pro boj nablízko se tu objeví i méně konvenční kousky, třeba laserovou pistoli, pulzní pušku či mého oblíbence Fat Mana, což je takový miniaturní vrhač atomových hlaviFallout 3 Xbox360c.

Pusté pláně i zapadlé vesnice toho ale skrývají mnohem více. Nemá smysl zde vyjmenovávat serepetičky, které lze na cestách najít, vězte ale, že je toho spousta. Mnoho předmětů ve hře slouží pouze a jen k prodeji (tudíž k naplnění vaší peněženky), ale i po jejich odečtu zůstane úctyhodné číslo využitelného nářadí.

Zbraně a brnění se navíc opotřebovávají a je potřeba neustále sledovat jejich stav, případně zaběhnout do opravny. To platí dvakrát u zbraní, jež vám nedobrovolně odevzdají piráti a jiná verbež, kterou na své cestě nemilosrdně pošlete na onen svět. Aby toho nebylo málo, zbraně si můžete i sami splácat. Za předpokladu, že jste na k tomu určeném místě a máte potřebné vybavení a nářadí.

Dostáváme se tak k jednomu z klíčových aspektů nového Falloutu, jímž jsou souboje a s tím spojený přechod z izometrického pohledu do kompletního 3D. Vývojáři na násFallout 3 Xbox360 přichystali zajimavý hybridní systém soubojů nazvaný VATS (Vault-Tec Assisted Targeting System), který je aktivní vždy a závisí na počtu akčních bodů, které máte k dispozici.

Všechny souboje se odehrávají v reálném čase, vy ale můžete kdykoli hru zapauzovat a díky VATS systému vybrat na protivníkově těle místo, kam chcete poslat kulku.

V závislosti na vašich schopnostech pak systém vyhodnotí, kolikaprocentní máte šanci na zásah a dle toho se také zachová. Navíc vše probíhá ve stylové animaci, takže je radost sledovat, jak někomu přišpendlíte hřebíkem kebuli ke stěně. O něco méně potěší, když někoho v tak fešné animaci minete (ze začátku se to stává dost často). Pro větší přehled máte k dispozici kromě pohledu z vlastních očí ještě pohled “za rameny“. Ten ovšem nejen hůře vypadá, ale především se v něm manuálně téměř nedá mířit. Po větší část hry se tak budete spokojit s klasickým FPS pohledem.

Dobrou zprávou je, že tvůrci vynechali otravné levelování nepřátel spolu s vámi a vše je tak mnohem méně předvídatelné.

Akční body ale nejsou nekonečné a ačkoli sFallout 3 Xbox360i je můžete zase doplnit panákem nějakého sajrajtu, někdy dojít musí. A až se to stane, můžete spoléhat pouze na vaše hbité nohy, přesnou mušku a zoufale nepřesnou analogovou páčku. Což v tomto případě dá zabrat, zvláště protože nepřátelé nezvykle rychle uhýbají a střílí za jakýchkoliv podmínek na milimetr přesně (občas se zdá, že i za roh).

Nejvíce irituící pak je, že nepřátelé neukazují žádné známky újmy na zdraví (chytnout se za koleno, zastavit se, trhnout sebou) a slepě do vás šijí, dokud jim neukápne poslední procento zdraví z ukazatele. Nebo neskapete vy. To je sice mizivý nedostatek, při kvalitě dnešních her ale zabolí. Dobrou zprávou ale je, že tvůrci vynechali otravné levelování nepřátel spolu s vámi a vše je tak mnohem méně předvídatelné.

Z výFallout 3 Xbox360še vyřčeného by se dalo usoudit, že je inteligence NPC postav ve hře na slušné úrovni, což není nic než pravda. Nepřátelé se totiž umějí krýt a schovávat se a dokáží vám zavařit už při prvních krocích v okolí krytu. Neméně zdařilými AI loutkami jsou i vaši spojenci, jež se k vám přidávají počas vaší strastiplné cesty.

Kromě psa, který je neocenitelný při hledání cenných předmětů i zbraní, si s sebou můžete vzít na cestu jednu NPC postavu. Pokud si pak náhodou někoho oblíbíte více, musíte vašeho stávajícího společníka “propustit“.

Autoři zaslouží poklonu především za to, že si dali záležet a vytvořili postavy, které mají hloubku a mnoho vlastních rysů, takže nemáte pocit, že mluvíte pořád se stejnými lidmi, jako v již zmíněném Oblivionu. Co se však Oblivionu až nezdravě podobá, je systém rozhovorů. Jistě, text je jinou barvou a vůbec jsme v jiném prostředí, kdo ale jednou Oblivion hrál, bude tu ihned jako doma. Těžko ale říct, zda je to dobře či nikoli.

VIDEO

S NPC za zády a psem u nohy se pak cFallout 3 Xbox360estuje podstatně lépe, nehledě na to, že i bezpečněji. Širé pláně, které prokřižujete, totiž skýtají nebezpečí téměř na každém kroku a mimo města a osady jste neustále na dostřel (v mapě však máte možnost rychlé teleportace na již dříve navštívená místa).

Obrovští mravenci, nájezdníci, piráti, mutanti a samozřejmě supermutanti, všichni tu žijí v neustálé válce o přežití. Prostě individua, po jejichž spatření by se člověk nejraději zakousl do stromu a dělal suchou větev. Jak by se ale dalo očekávat po nukleární katastrofě, nebudou to vaši jediní nepřátelé. Všudypřítomná radiace, zahrabané miny, hlídkující droni a dokonce i samotná vláda, která především ve Washingtonu DC vládne tvrdou rukou. Vítejte v USA!

S NPC je pak spojena ještě jedna podstatná vlastnost – karma. Na vašem počínání během hry, rozhovorech s postavami, výběru úkolů i mnohém dalším závisí, zda budete hodní či zlí. Tím se pak budou řídit všichni, koho potkáte a věřte, že to má velký dopad na způsob, jakým hrajete hru.

Je tu totiž příliš moc frakcí, abyste bez úhony vyhověli všem. Pokud pomůžete jedné, znepřátelíte si druhou. Tak to tu chodí a vy se s tím budete muset naučit žít. Jistě netřeba připomínat, že je díky tomu opakované hraní nutností, nikoliv možností.

Van Buren aneb jak to tehdy bylo

Fallout 3 původně vyvíjeli Black Isle Studios pod patronátem Interplay Entertainment, a to pod kódovým názvem Van Buren. Interplay ale zbankrotoval a zavřel Black Isle Studios dřív, než stihli hru dokončit. Licence se pak v přepočtu za necelých 18 milionů korun prodala studiu Bethesda Softworks, jež je známé především díky své sérii The Elder Scrolls. V dílnách Bethesdy se pak nový Fallout začal vyvíjet zcela od začátku, bez použítí kódu Van Buren či jiných materiálů od Black Isle Studios. Výsledek vidíte na obrázcích okolo.

 

FalloutFallout 3 Xbox360 3 běží na upraveném enginu Oblivionu, a přesto dokáže jít svou vlastní cestou. Ano, atmosféra předchozích dílů zůstala zachována a našemu pohledu se tak otevírá nesmírně depresivní Země budoucnosti. Holá skaliska, zdevastované monumentální stavby, pokroucené mosty, ze všeho dýchá až neskutečná dávka reality, ze které vám půjde mráz po zádech.

Pokud jste někdy byli v hlavním městě USA, zarazí vás až strašidelně realistické ztvárnění známých staveb jako Bílý dům či Washingtom Monument, který je vidět už z dálky.

Občas chybí větší “náplň“ prostředí, ale pak člověku dojde, že to asi po výbuchu atomové bomby jinak vypadat nemůže. Na pestrobarevnou grafiku Oblivionu se tu nehraje a to platí i o celkovém brutálním pojetí. Krví se tu nešetří a věci jako ustřelená hlava či létající končetiny jsou tu na denním pořádku. Autoři dobře věděli, jak přenést depresivní syrovost série do každého pixelu, a my tak máme tu čest s jedním z nejpůsobivějších audiovizuálních ztvárnění dneška. Obecná “prázdnota“ se výhodně projevila i na rychlosti hry, takže tu téměř nenarazíte Fallout 3 Xbox360na cukání ani na nepříjemné doskakování textur.

Hudba si v ničem nezadá s grafickou depresí a především smyčka v menu dokáže patřičně naladit na chystanou dlouhou pouť. Ve hře se pak hudba objevuje jen sporadicky, a tak neotravuje při cestování.

Pokud byste náhodou prahli po hudebním podkresu, vždy máte k dispozici rádio, ve kterém si naladíte něco od hudby přes zprávy až po zábavné pořady. Samotná zvuková stránka pak nemá chybu, rozhovory jsou smysluplné a postavy dokáží emotivně hrát a ne jen odřikat naučené fráze.

Fallout 3 se tedy opravdu povedl. Možná se nejedná o dokonalou hru a zdaleka ne všichni najdou v post-apokalyptickém světě zalíbení. Má své mouchy a některé chyby jsou naprosto dětinského charakteru. Svou komplexností a propracovaností ale dokáže mnohé posadit na zadek a především je z něj cítit, že si autoři dali nesmírně záležet. První dva díly tak mají důstojného nástupce v next-gen podání, který jim ostudu rozhodně neudělal. Teď už jen stačí hru úspěšně dohrát podruhé a počkat na čtvrtý díl, který podle všeho není daleko.

 

Komentáře

Přidat komentář
Kontrolní kód Přehrát audio kód

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA